lørdag den 27. november 2010

tilbage til skolen




















Dette er mere et catch up post virkelig, som det har været en travl uge alle »runde, og jeg har ikke haft en chance for at skrive op nogen af de ting, jeg havde til hensigt til. Plus, jeg har været lykkeligt se min kære andre arkitekter post gå abitviral, tiltrække, skal det siges, en overraskende mængde af vitriol undervejs. Hver gang jeg mentalt starte udarbejdelsen af et indlæg i form af »svar«, jeg falder ind under en af de retoriske fælder, der er skitseret her, og starte igen ...
Så efterår begyndte denne uge, og jeg ophidset fyldt op mit nye underviserens penalhus og ledes til Canterbury. Jeg tager lidt af en undervisning omvej dette år, ikke så meget i emnet - havne, transport, infrastruktur, landegrænser - som en teknik, som indebærer at lave film. Oprindelig blev disse vil være af rejsen fra Dover til Calais, men vi vil også være generelt lære fra Learning Fra Las Vegas og bruge kameraet som en ordentlig forskning værktøj.
For at få tingene i gang var vi heldige nok til at have kunstner Andrew Kors komme ind og tale om både sit arbejde og film i almindelighed. Disse omfattede C'était un Rendezvous, muligvis den mest macho (i en ejendommeligt fransk måde) otte minutters film hver instrueret og en, der angiveligt er involveret direktør Claude Lelouch er blevet arresteret på sin åbningsaftenen. Mere til at komme på denne ekstreme stykke POV filmaking i rette tid .....














Personligt var jeg i kløver hele dagen med at se en række knirkende gamle britiske Transport Films, hvoraf den ene var en promo for Hoverspeed service fra Dover. Denne 1980 produktion var nuancer af de forfærdelige Nordsøen færge baseret sæbeopera Triangle og brugte en rå blanding af seksuelle undertoner og mildt fremmedfjendske vittigheder i et forsøg på at skaffe en følelse af inter-kontinentale glamour. Alt dette, som Will Wiles påpegede i en kommentar til mit tidligere indlæg, var en desperat langt fra den virkelighed, der rejser med luftpudefartøjer, der selv i filmen, syntes bizart ubehageligt.
Et opkald til mine forældre i denne uge bekræftede, at den eneste gang jeg gik på en af disse maskiner var fra Pegwell Bay, som jeg skrev om for et par uger siden. Jeg omsider formået at komme for, hvor jeg tog billederne, der ledsager dette indlæg. Det er nu en del af et naturreservat og er virkelig meget smuk i en dyster og mørk slags måde. Grå præstekrave, østers fangere og alle slags af akvatiske fugleliv Potter omkring sandbanker, mens kystlinjen er dækket af en spektakulær række af hjertemusling skaller. I baggrunden lurer den forladte konkrete køletårnene af Richborough Power Station, et levn fra den hedengangne Kent kulindustrien. I nærheden, på den sandede marsken udenfor indlandsstater havnen i Sandwich er det mægtige Pfizer fabrikken, en slags stive Lem vittighed om karakteren af den lokale økonomi.













Jeg var der ved lavvande, da sandbanker var klart synlige, små græs toppet nyreformet øer sidde som omvendt golf bunkers i mudderet. De konkrete forklæde af det tidligere hoverport er blevet omfattet af en lidt skumle grønalger og på vandkanten, den perfekte affyringsrampe giver vadefugle. Mens jeg var der en gruppe af teenage børn var jagende rundt på en meget kraftig og meget røget motorcykel, der som en person opvokset i spændingen fri charme af landdistrikterne Essex løbet herlighed dage Yamaha FS1 e, kan jeg helt forstå.