torsdag den 26. august 2010

Coach trae

Når jeg tænker på John Wooden jeg tænker på, at Joan Osbourne sang - Hvad hvis Gud var en af os? Det mest imponerende mand, jeg nogensinde har mødt var ofte spottet i Du-Pars 'kaffebar i dalen. Næppe en kirke, de filmede scener fra Boogie Nights dér. Jeg havde den ære at tilbringe en formiddag sammen med ham en gang. Han levede alene i en lejlighed kompleks i Encino på en travl gade i nærheden af støjende Ventura Blvd. Ikke just det Sixtinske Kapel.

Da jeg var studerende på UCLA 68 til 72 og Bruins var reoler op National Championships hvert år, et par venner og jeg havde et ritual, efter spil i Pauley Pavillon. Vi vil gå til Dolores 'kaffebar på Santa Monica Blvd. Det var en grungy 50'erne stil diner, en af dem 24 timer fuger, imødekommes til børn, forsumpet gadens folk, og ensomme sjæle. Men ti minutter efter vi satte os ned, ville der være Coach træ sammen med sin kone og et andet par der kommer gennem døren. Det er hvordan han fejrede store vindere - spise lagkage på Dolores «. Vi har altid lykønskede ham. Han var altid imødekommende. Vi var altid glade for bare at være bestilling ud samme crappy menu som ham.

Men det var John Wooden. Humble, tilgængelige, uden forstillelse. Overalt du slår i dag vil du finde en hyldest til denne ekstraordinære mand. De er alle kommer til at gøre ham lyder for godt til at være sandt, men i virkeligheden blev han. Ingen mening i bare at gentage disse. Så jeg bare at koncentrere sig om kaffebarer og naboskab markeder og en to-værelses ejerlejlighed, der så ud over en parkeringsplads.

Jeg ledsagede en journalist ven, der gjorde et magasin profil på Coach træ. Det var måske fem eller seks år siden. Træner lad os i sig selv (han foretrak at blive kaldt "Coach. Han hadede» Mr. Wooden). Han spurgte så, om han kunne gøre os nogle kaffe? Det var en beskeden toværelses enhed. Men det kunne have været et museum. Hver centimeter af vægplads var dækket af team billeder, priser, medaljer, proklamationer, indrammet programmer og anbefalinger. Jeg ved ikke, hvordan han nogensinde fandt lyskontakterne.

Han førte os ind i det andet soveværelse hvor han bruges som den. Og som Coach Wooden begyndte at besvare spørgsmål en gysen gik ned min ryg. Lytte til ham deler hans syn på livet og forskellige andre diverse emner i en sådan veltalende og alligevel afslappet måde tænkte jeg: "Jeg er virkelig i overværelse af storhed". Det er én ting at prædike et liv i dyd og integritet og det er en anden til faktisk at leve det. Og det er, hvad han gjorde ... hver dag i 99 år.

På den ene side var dette Bjergprædikenen på den anden en skraldebil uden for vinduet var picking up den komplekse's papirkurven.

Efter interviewet han underskrevet kopi af hans "Pyramid of Success" for mig og min søn og takkede USA for at være kommet. En af de store morgenen af mit liv, og han takkede mig. Så han tjekkede sit ur. Vil vi må undskylde ham? Han var møde en person til frokost ... på Du-Pars '.

Jeg vil altid værne om ham og stræber efter at nå de standarder, han sæt.